Saturday, March 28, 2009

Pemilihan Pendebat UMT

Pemilihan Pendebat UMT untuk ke debat perpaduan, debat integriti dan Piala sultan Mizan rancak berlangsung dengan pendaftaran awal semasa pemilihan seramai 24 orang dari lapan pasukan.

1. Hakim terdiri daripada Pn Rozita (penasihat kelab) dan beberapa alumni termasuk saya sendiri, maizah, azrul dan kamaliah.

2. Pembawaan kes nampak biasa sahaja dan sudah boleh dijangka. Perlu suntikan baru untuk menjadikan lebih menarik.

3. Kemunculan beberapa pendatang baru yang mempunyai gaya perdebatan tersendiri dan mempunyai peluang cerah di debat IPT. Tahniah buat senior yang berjaya membangunkan bakat baru.

4. Persembahan pendebat agak defensive, mungkin terlalu berhati-hati dengan mengambil pendekatan tunggu dan lihat. Perlu lebih agresif dengan celahan yang bersifat membunuh bukan celahan syok sendiri.

5. Energy pendebat perempuan lebih tinggi berbanding lelaki. Agak pelik bagi saya. Mungkin latihan selepas ini perlu ambil kira kemantapan pendebat lelaki.

6. Idea pendebat lelaki lebih matang berbanding perempuan. Pasukan memang jelas lemah apabila dibarisi oleh tiga pendebat wanita. Tiga pendebat lelaki agak rugi kerana gagal mengambil kesempatan yang ada.

7. Pendebat mudah terikut persembahan pihak lawan, kalau kerajaan merepek, pembangkang lagi dua kali merepek. Sepatutnya ini peluang kalian untuk membidas bukas melayan kehendak kerajaan yang memeningkan.

8. Tahniah buat penganjur terutama presiden Miss DJ dan rakan-rakan yang berjaya menganjurkan sesi pemilihan kali ini.

9. Semua pendebat jgn fikir nak cari tiket bas jek cuti ni, better u guys stay dan ambil peluang masa cuti ni tingkatkan mutu debat kalian.

10. Semua senior jgn lepas tangan, mohon semua berganding bahu tak kira lah ada latihan praktikal atau projek tahun akhir dan sebagainya. Inform Alumni bagi setiap sesi latihan.

11. Ambil peluang masa exam nanti untuk semua junior belajar dengan senior kalian. Jgn nak tunggu masa latihan rasmi. Exam bukan hari2, tolong ambil inisiatif sendiri.


Akhir kata, semoga kalian sukses dalam debat jgn hangat2 tahi ayam. Jadilah manusia lebih tabah dan ambil segala kritikan sebagai suatu yang positif. kecil2 hati simpan kat bilik jika mahu berjaya, jgn dibawa semasa latihan. Maaf jika terlanjur kata. Good luck untuk final exam. DJ tolong make sure lebih 50% dapat kepujian dekan.

yang ikhlas,
Uzair Rusli
Pencinta Debat UMT

2 comments:

djdj said...

saya dan MT lain akan bekerjasama untuk meningkatkan prestasi kelab dan juga prestasi akademik ahli DEMI.thanx ye abg uzair

ALI XY said...

hehe...
semoga umt sukses dlm ketiga-tiga pertandingan...