Saturday, February 21, 2009

PNC 2009

Lama rasanya alumni sendiri tidak turun padang dalam setiap latihan DEMI. Bukan berkecil hati, bukan rasa dipinggir, tapi kami memohon maaf buat adik-adik semua lantaran kesibukan tugas harian kami. Macam poyo jek dengar kan, tapi memang itu kenyataannya. Tapi pesan saya buat adik2, jgn lupa ajak kami setiap kali sesi latihan.

ok lah, sedikit komen sepanjang 2 hari pertandingan berlangsung. Secara peribadi saya melihat pertandingan debat kali ni lebih baik dari sebelumnya. sudah ada kematangan yang ditunjukkan oleh pendatang baru. Tapi agak sedikit terkilan dengan pendebat lama yang masih di takuk lama. maaf jika kenyataan ini pahit untuk ditelan. lumrahlahkan, dah namanya pun pendebat, mesti ada tak puas hati punye. Lantak lah, saya tak hidup dek puji dan tak mati dek keji. kalau rasa hati tu fragile sgt, jgn teruskan pembacaan.

Saya lebih tertarik untuk komen pertandingan final semalam. Pihak kerajaan mempunyai pasukan yang tidak seimbang dari persembahan. Pembangkang mempunyai aset trio jejaka yang mempunyai standard yang sama dan kelihatan lebih serasi. Masalah pembangkang pula ialah lambat panas.

Di pertengahan pertandingan, persoalan oleh pihak kerajaan tentang undang2 bersifat reaktif gagal dijawab dengan baik dan memungkinkan mereka untuk menang. Kerajaan dilihat kurang berhati-hati dan terlalu ghairah mengumpan sehinggakan secara tidak sedar mengingatkan pembangkang untuk menjawab persoalan tersebut. Sepatutnya mereka hanya perlu membangkitkan persoalan reaktif itu di pergulungan agar tidak mampu dijawab lagi. persoalan itu akhirnya dirungkai oleh pendebat ketiga dan dijelaskan lagi dengan baik oleh ketua pembangkang di pergulungan.

Beban bukti lazimnya menjadi kewajipan utk dijawab oleh pihak lawan. Tapi dalam pertandingan ini, bagi saya beban bukti tidak masuk akal dan langsung tidak rasional untuk dijawab dan ini sekaligus meringankan beban pembangkang. Jalan mudah yang ditunjukkan oleh Perdana menteri menjadikan Ketua Pembangkang tidak berapa panas dan sedikit hambar ketika pengujuhan pertama. tahniah buat ketua pembangkang yang bagkit dan berjaya menjawab kesemua kekusutan di pergulungan.

Walau bagaimanapun, pembangkang berjaya menyerap tekanan yang diberikan oleh orang lama dipentas, tapi orang lama pula gagal mengawal emosi. Pendebat juga didapati sesekali gagal mengawal struktur ayat ketika cuba sinikal dan sehingga kan mengeluarkan perkataan yang tidak sesuai. Agak lucu apabila ada yang memuji diri sendiri meraih populariti. Sinikal yang mengikut skrip lama agak memualkan, justeru hati2.

Perjalanan pertandingan boleh dipuji dengan segala kelancaran. sedikit cacat cela boleh dianggap masa untuk mereka belajar. tahniah buat penasihat dan presiden Demi dan semua yang turut membantu menjayakan. Rasa kecik2 hati tu simpan jek lah dalam bilik, jgn dibawa turun masa latihan. Tahniah semua !!!

ikhlas dari,
Uzair Rusli

No comments: